Dzień dobry.
Dzisiaj zachęcam Was do zabawy w poniższe gry i zabawy:
NAKRĘCANA LALKA (ta prosta zabawa pomaga dziecku w ćwiczeniu umiejętności współpracy, czekaniu, dziecko może poćwiczyć kontrolowanie napięcia mięśni i świadome rozluźnianie się).
Wyobraź sobie, że jesteś nakręcaną lalką. Z tyłu na plecach można włożyć jej kluczyk, by naciągnąć sprężynę, która wprawia w ruch mały silniczek. Gdy sprężyna jest napięta, wtedy możesz przez chwilę chodzić po pokoju/ podwórku sztywnymi krokami i być może poruszać przy tym rękami. Z czasem napięcie sprężyny ustępuje i twoje ruchy stają się coraz wolniejsze, wolniejsze, aż staniesz. Wówczas musisz poczekać, aż znowu naciągnę twoją sprężynę. Za chwilę nakręcę ci ją na plecach? Rozumiesz zabawę? Możemy zaczynać? (Dajemy dziecku szansę kilkakrotnego „bycia nakręcanym”).
Jak się czułe(a)ś w tej zabawie?
TO I TAMTO (współpraca, samoświadomość, samokontrola, koncentracja, trening uważności).
Początkowo rodzic demonstruje dziecku/ dzieciom proste ruchy, które mają powtórzyć, np. stanie na jednej nodze, dotykanie ucha/ nosa, machanie rękoma, tupanie, klaskanie itp. Na polecenie „zrób to”, grający naśladują ruch. Zaś na polecenie „Zrób tamto”, nikt się nie porusza/ nie można wykonać gestu. Po kilku rundach zamieniamy się rolami.
Czy ta zabawa była dla ciebie łatwa, czy trudna? Jak się czułeś/ czułaś w tej zabawie? Jak się czułeś/ czułaś, kiedy się mylił(e)aś?
KUKIEŁKI (współpraca, koncentracja, samokontrola, samoświadomość, świadomość ciała i przestrzeni, rozumienie jak pracuje ciało).
Początkowo rodzic wyjaśnia i demonstruje dziecku/ dzieciom zasadę działania kukiełek. Rozmawiamy na temat w jaki sposób kukiełka i lalkarz współpracują. Co każde z nich powinno robić.
Mówimy dziecku, że będzie kukiełką, a dorosły lalkarzem. Zaczynamy od pozycji stojącej ze stopami mocno dociśniętymi do ziemi, ramionami podniesionymi do góry i rozcapierzonymi palcami, tak jakby były trzymane przez sznurki. Dziecko wyobraża sobie, że sznurki powoli są luzowane, tak że jego ciało zaczyna opadać. Zacznij od palców, potem ręce, ramiona, głowa i górna część ciała, następnie zegnij lekko kolana. Te same ruchy warto wykonać w odwrotnym porządku, aż dziecko znowu stanie z powrotem z ramionami wyciągniętymi tak wysoko, jak to możliwe. Można pobawić się kilka razy w różnym tempie.
(Inna wersja zabawy) Nie dotykając kukiełki, lalkarz udaje, że pociąga za sznurki, tak aby części ciała lalki poruszały się z różną szybkością w różnych kierunkach. Dobrze się to udaje, jeśli kukiełka na początku leży, a lalkarz ciągnie sznurki tak, aby wstała.
Jak poruszało się twoje ciało? Czy łatwo było je kontrolować? Kiedy twoje mięśnie są napięte, a kiedy rozluźnione?
Życzę Wam miłej zabawy
p Małgosia