Kochane dzieciaczki, dziś dla odmiany proponuję Wam zamiast ćwiczeń buzi i języczka, zabawy słuchowe. Oto kilka z nich:
- Zabawy w wykonywanie poleceń.
- Rozpoznawanie osób na podstawie barwy ich głosu.
- Rozpoznawanie różnych instrumentów lub innych dźwięków z życia.
- Rozpoznawanie struktur rytmicznych i ich odtwarzanie.
- Wyodrębnianie słów na początku, w środku i na końcu zdania.
- Tworzenie wyrazów zaczynających się określoną sylabą lub literą.
- Segregowanie obrazków wg pierwszej głoski.
- Naśladowanie, powtarzanie tekstu wypowiedzianego przez inną osobę.
- Powtarzanie coraz większej ilości słów wypowiadanych przez inną osobę.
- Wyróżnianie wyrazów w zdaniu.
- Wyróżnianie sylab w wyrazie, najlepiej za pomocą klaskania (jedna sylaba- jedno klaśnięcie), oprócz tego można bawić się w kończenie wyrazów, podajemy pierwszą sylabę, np. ko-, a dziecko dodaje – ło (koło).
- Wyróżnianie głosek w wyrazach- najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i w środku. Można użyć do tego obrazków, spośród, których dziecko wyszuka obrazki zaczynające się lub kończące na daną głoskę.
- Wymyślanie rymujących się wyrazów (czytanie, pisanie, szukanie obrazków itd.).
- Układanie kilku wyrazów w kolejności od najkrótszego do najdłuższego (a, po, las, okno, lalka.
- Rysowanie przedmiotów zaczynających się (kończących, lub mających w środku) na daną głoskę.
- Słuchanie (starsze dzieci mogą same przeczytać) wierszy, w których występuje jak najwięcej dźwięków do naśladowania. Można wykorzystać następujące utwory: Lokomotywa, Ptasie radio, Kotek.
- Dobieranie w pary wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (koza- kosa, mama- dama, tata- data, pije- bije, Ala- Ola).
- Podkreślanie czerwoną kredką wyrazów, które „syczą”, a niebieską, tych, które „szumią” (sok, puszka, szachy, postój, proszek, ser).
- Rozpoznawanie głosów zwierząt zarejestrowanych na taśmie magnetofonowej. Najpierw będą to głosy zwierząt najbardziej znanych: psa, kota, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi, konia, kurcząt, świni, żaby, gołębia; potem głosy zwierząt, z którymi dzieci stykają się rzadziej, np.: kozy, osła, lwa, mewy, wrony, wróbla, bociana itp. Materiały do odsłuchu w poniższych linkach:
Zestaw kart do ćwiczeń słuchowych: