CO PISZCZY W TRAWIE? CZYLI PROPOZYCJE ĆWICZEŃ SŁUCHOWYCH

Kochane dzieciaczki, dziś dla odmiany proponuję Wam zamiast ćwiczeń buzi i języczka,  zabawy słuchowe. Oto kilka z nich: 

  • Zabawy w wykonywanie poleceń. 
  • Rozpoznawanie osób na podstawie barwy ich głosu. 
  • Rozpoznawanie różnych instrumentów lub innych dźwięków z życia. 
  • Rozpoznawanie struktur rytmicznych i ich odtwarzanie. 
  • Wyodrębnianie słów na początku, w środku i na końcu zdania. 
  • Tworzenie wyrazów zaczynających się określoną sylabą lub literą. 
  • Segregowanie obrazków wg pierwszej głoski. 
  • Naśladowanie, powtarzanie tekstu wypowiedzianego przez inną osobę. 
  • Powtarzanie coraz większej ilości słów wypowiadanych przez inną osobę. 
  • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. 
  • Wyróżnianie sylab w wyrazie, najlepiej za pomocą klaskania (jedna sylaba- jedno klaśnięcie), oprócz tego można bawić się w kończenie wyrazów, podajemy pierwszą sylabę, np. ko-, a dziecko dodaje – ło (koło). 
  • Wyróżnianie głosek w wyrazach- najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i w środku. Można użyć do tego obrazków, spośród, których dziecko wyszuka obrazki zaczynające się lub kończące na daną głoskę. 
  • Wymyślanie rymujących się wyrazów (czytanie, pisanie, szukanie obrazków itd.). 
  • Układanie kilku wyrazów w kolejności od najkrótszego do najdłuższego (a, po, las, okno, lalka. 
  • Rysowanie przedmiotów zaczynających się (kończących, lub mających w środku) na daną głoskę. 
  • Słuchanie (starsze dzieci mogą same przeczytać) wierszy, w których występuje jak najwięcej dźwięków do naśladowania. Można wykorzystać następujące utwory: Lokomotywa, Ptasie radio, Kotek. 
  • Dobieranie w pary wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (koza- kosa, mama- dama, tata- data, pije- bije, Ala- Ola). 
  • Podkreślanie czerwoną kredką wyrazów, które „syczą”, a niebieską, tych, które „szumią” (sok, puszka, szachy, postój, proszek, ser). 
  • Rozpoznawanie głosów zwierząt zarejestrowanych na taśmie magnetofonowej. Najpierw będą to głosy zwierząt najbardziej znanych: psa, kota, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi, konia, kurcząt, świni, żaby, gołębia; potem głosy zwierząt, z którymi dzieci stykają się rzadziej, np.: kozy, osła, lwa, mewy, wrony, wróbla, bociana itp. Materiały do odsłuchu w poniższych linkach:

Zestaw kart do ćwiczeń słuchowych:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.